EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Хотели-скелети на хоризонта

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Хотели-скелети на хоризонта

mail13:29 | 21.07.2009прегледи 896 коментарикоментари 0


Екатерина Тотева
След десет години пет на сто от хотелската застроена площ ще се превърне в "мъртва зона" на "оскелетели" и изоставени хотели с отмъкната дограма, кабели, подови покрития, липсващи прозорци и без покриви. Тази прогноза направи за БТА директорът на Института по анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
В момента 20 на сто от хотелите в страната са затворени, от тях поне пет на сто изцяло икономически не са съобразени както като местоположение, така и като обем, материали и вид. Тези хотели, ако до месеци или година не бъдат преструктурирани, ще продължат да носят загуби за собствениците им, каза Драганов. Според него проблемът ще се задълбочи особено след още пет години, ако се забави продажбата им, заради големите разходи за издръжка и охраната им. Той прогнозира, че с влошаването на икономическата обстановка в страната много от изоставените хотели, захвърлени по средата на ниви или гори, ще бъдат разграбени.
Според президента на "Алматур" Любомир Панковски всеки хотел е бизнес-проект и, ако той се окаже нецелесъобразен, подобен хотел не само може да бъде изоставен, но дори и съборен. Той не се ангажира с процент на бъдещите "мъртви зони", защото той най-вече зависи от бизнес-поведението на собствениците.
Едно от спасението за хотелите кандидати за "мъртви зони" е незабавното им преструктуриране и смяна на предназначението им като например в болници, хосписи, домове за възрастни хора и дори затвори, каза Драганов. Според Панковски, ако хотелът не е успешен, логично е да се търси форма на неговото преструктуриране - например - като детски лагери, бизнес-сгради или апартаменти, които да се продадат като недвижими имоти. Все още според него обаче е рано да се говори за появата на такава тенденция в страната.
Драганов отбеляза, че над 700 обекта - хотели, апартаментни комплекси или имоти по-големи от обикновена къща, вече са обявени за продан. Негативната тенденция се очаква да засегне и голяма част от апартаментните комплекси, които в рамките на следващите две - три години ще се превърнат в тегло за собствениците им, каза Драганов. Според него решение за съдбата на подобни обекти е чрез нормативни промени незабавно да се позволи въвеждането на
системата тайм шеъринг в България. Става дума за промяна в закона за собствеността, която да позволи повременна продажба на имоти. Сега по закон един имот може да се продава на идеални части. С промените ще може един имот например да бъде разделен повременно на 12 части и да има 12 собственика, които ще могат да го използват по един месец в годината, обясни Драганов.
Сега покупката на къща за една година не излиза изгодно заради високата цена и заради това, че къщата обикновено не може да се ползва повече от един месец, каза Драганов. Според Панковски въвеждането на тази система ще е добър вариант за менажиране и споделяне на собствеността в подобни имоти. Това е форма, която работи по света и няма причина тя да не бъде предложена като вариант, допълни той.

Бъдещето


Според Института по анализи и оценки в туризма през август се очаква с 7 на сто на сто ръст на българските туристи по българските курорти спрямо същия месец на миналата година. Единствената дестинация, която сега бележи ръст е тази за българите в България, отбеляза Панковски и допълни, че за
неговата компания ръстът на българските туристи, които искат да почива т в родината си, е над 60 на сто.
По данни на института миналата година в страната с цел туризъм са пътували около 16,5 млн.българи, от които 6,8 млн. туристи. За тази година се очаква ръст от около 3 на сто на броя на българите, които ще продължат да почиват в страната заради добрите цени в родината и спада на посещенията в страни от ЕС, посочи Драганов.
По думите му за тази година се очаква да бъде постигнат същият брой български и чуждестранни туристи както миналата година като намалението към момента с около 5 - 5,5 на сто. При такива резултати, се очаква да бъде постигната и миналогодишната заетост на леглата от около 37 на сто.
До края на миналия месец спадът в приходите от туризъм е около седем на сто, като очакванията са на годишна база приходите да намалеят между 20 и 25 на сто. Това според Драганов се дължи както на намаляването на цените в началото на летния сезон между 10 и 30 на сто, така и на намаляването на разходите на туристи, които прекарват доста по-икономично почивката си спрямо миналата година.

Ранни или късни записвания

Според Драганов през следващата година ще се запази тенденцията да доминират късните записвания за почивка. Сега те са в рамките на 85 на сто.
Панковски посочи, че туристическият бранш сега работи максимално за това да възстанови интереса на туристите към по-ранните записвания през следващата година. Ако миналата година намаленията бяха десет на сто, сега говорим за двойно по-високи намаления за ранни записвания за следващата година, каза Панковски.
Драганов информира, че посредници между големите западни туроператори и българските хотели се борят за много ниски цени за новите договори за
следващата година със всички намаления, направени към момента заради кризата. Въпреки че тези цени са намалени с 15 или 20 сто спрямо 2008 г. и няма да осигурят достатъчни приходи на хотелиерите, съветът ни е договорите да се подписват, заради очакваното поскъпване на цената на парите през 2010 г., каза Драганов. Всякакви приходи ще са добре дошли спрямо нулевите, допълни той.
Представителите на бранша подновяват искането си туризмът да бъде обособен в министерство или друга държавна институция. Според тях държавата трябва да поеме управлението на публичните държавни и общински активи в културното материално и нематериално наследство и природните активи, свързани с туризма. Надеждата е държавата да поеме тяхната реклама и да инвестира в тях чрез оперативните програми. В момента туризмът е 40 на сто частна собственост и 60 на сто държавна, която не се управлява, каза Драганов.
Панковски посочи необходимостта от целенасочена намеса на държавата в посока подготовка на национална реклама и присъствие на страната във всички основни пазари на България.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg