EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Част от лот 1 на Видин - Ботевград ще бъде пуснат

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Част от лот 1 на Видин - Ботевград ще бъде пуснат

mail17:39 | 21.03.2023прегледи 956 коментарикоментари 0


За Великден е планирано да бъде пуснат за движение участъкът от 7,5 километра - обход на с. Новачeне, от скоростния път по направление Ботевград-Мездра. Това съобщи пред журналисти служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, който инспектира строителството на пътя Видин - Ботевград в участъка между с. Лютидол и Ботевград при с. Новачене.

Всеки километър магистрала и скоростен път в този участък и в този регион на България са изключително важни за региона и за хората, коментира министърът. 

Участъкът е част от лот 1 на скоростния път Видин - Ботевград, той е с отделно разрешение за строеж и ще бъде въведен в експлоатация отделно. Министър Шишков напомни, че първото разрешение за строеж е от 2016 г. за участък от един километър, а в останалата си част разрешенията за строеж са основно от края на 2020 година.

Министърът посочи, че много по-рано е трябвало да се случи проектирането и строителството на скоростния път Ботевград – Видин, като допълни, че в момента се работи интензивно – на места по отчуждаване, на други места по строителство, а на трети по одобряване на Подробни устройствени планове.

Министърът уточни, че в участъка, който е до Мездра, сега се прави процедура за изменение на Подробния устройствен план (ПУП), защото в сегашния е било предвидено пет от кръстовищата да бъдат на едно ниво. До около месец се очаква да има одобрен ПУП.

Трасето между Видин и Ботевград е 194 км и е разделено на няколко участъка. През 2019 г., след обявени обществени поръчки от пътната агенция, бяха сключени договори с изпълнителите на участъците от скоростния път -  Видин - п.в. "Макреш", и Мездра - Ботевград, който има два подучастъка – лот 1 и лот 2. През 2020 г. бе решено участъците между п.в."Макреш" и Монтана да минат на инхаус възлагане, като за държавната "Автомагистрали" бяха предвидени над 1 млрд. лева за строителството им.

Първоначално бе предвидено строителството на скоростния път да е с еврофинансиране по първия програмен период, но след това проектът бе изместен от други приоритетни обекти - довършването на магистралите "Тракия" и "Струма". 

Провереният днес от министър Шишков участък "Мездра - Ботевград лот 1" – от Лютидол до Ботевград е дълъг 19,3 километра и цена за километър строителство е 9,8 млн. лева, а изпълнението на обекта е предвидено да стане за 54 месеца. Изпълнител на обекта е "Геопът лот 1" с участници "Геострой" и "Пътстрой 92", показват данни на АПИ от август 2020 г.

В четвъртък се предвижда да има проверка на магистрала "Европа", като шест или седем километра от магистралата до ГКПП "Калотина" ще бъдат пуснати за движение също за Великден, каза Шишков. Министърът допълни, че се очаква и обходът за Бургас също да бъде завършен за предстоящия празник.

В началото на февруари служебното правителство отпусна малко над 776 милиона лева за поддръжка и строеж на пътища и магистрали. Министърът Шишков тогава съобщи, че инспектираният участък също попада в обхвата на правителственото решение. Днес той уточни, че на строителя са изплатени 75 млн. лева.

В отговор на въпрос във връзка с предложението с акт на МС да се увеличат тол таксите, министърът напомни, че преди Нова година служебното правителството взе решение да отложи увеличението на таксите. Целта бе да се направи икономически анализ спрямо километрите, които превозвачите изминават, и идеята от определени километри нататък тол таксата да бъде различна, коментира министърът и допълни, че в момента върху това се работи.

Той изрази надежда ефектът от увеличението на тол таксите върху цените на стоките на вътрешния пазар да е по-минимален. Така или иначе превозвачите, които минават най-много километри по българските пътища, най-вероятно са българските шофьори, и ще има пряко отражение върху цените на нашите стоки за вътрешния пазар, се надаваме ефектът от вдигането на тол таксите да е по-минимален, за да не платим всички - гражданите, голямата цена на вдигането, каза министърът. Той напомни, че за да имаме добри пътища и да строим нови, е нужен икономически механизъм, чрез който държавата да придобие ресурс за изграждането и поддържането им. 

На последното за миналата година заседание служебното правителство прие постановление за изменение на тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета през 2019 г. С промените се отлага планираното последващо увеличение на тол таксите с около 50 процента от 1 януари 2023 година и се предлага те да бъдат повишени на по-късен етап - от 1 юли 2023 година.

Целта на отлагането на влизане в сила на увеличенията на таксите за изминато разстояние е да се помогне за облекчаване на част от тежестта върху бизнеса в условията на висока инфлация, както и да се даде на компаниите повече време да се приспособят към нарастващите разходи. Това би могло да помогне за подкрепа на цялостната икономика и насърчаване на стабилността по време на трудната икономическа ситуация, уточниха тогава от правителствената информационна служба. 

Идеята на тол системата е с приходите от нея да се влагат средства в изграждане на пътната мрежа. Анализ на Световната банка сочи, че за да бъдат подобрени всяка година поне 10 на сто от републиканската пътна мрежа, е нужен бюджет от 1,5 млрд. лв. - за рехабилитация, поддръжка и почистване през зимата.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg