АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Частичният Шенген - удар по икономиката
"При нас не само няма еуфория, но има и неудовлетворение от факта, че най-важният отрасъл, свързан с приемането ни в Шенген, остана извън него. Загубите, които се калкулират, сме ги изчислили на около 10 евро на час, поради изчакване на всеки автомобил на граничните пунктове. Ако един ден се изчаква, това са 240 евро."
Това заяви пред БНР Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, след влизането на страната ни в Шенген само по въздух и море.
Около 95% от българския внос и износ е по суша, напомни той.
Не само превозвачите губят. Това е сериозен удар и върху икономиката на България – по статистически данни около 5 милиарда лева губи България поради изчакване по граничните пунктове, подчерта Арабаджиев.
Той нарече "най-големият бич" за българските потребители оскъпяването на стоките заради изчакванията и неуредиците по границите. Оскъпяването на транспорта е 15-17% и това респективно се прехвърля върху крайната цена на стоките, обясни той.
Йордан Арабаджиев посочи и "рекорди" - над 90 часа чакане на ГКПП "Капитан Андреево", което определи като абсурд. По думите му, ако към това след това се прибави и чакането на "Дунав мост", то курсът на един превозвач се удължава с няколко дни.
"Оказа се, че речните пътища, речните граници, спадат към сухопътните и респективно ще продължава граничният контрол. Тоест, ние сме приети по въздух и по море, а не по вода, както често се коментира. Речните пътища не спадат към тази преференция, която сме получили", уточни изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи.
"Най-лесно е да се направи един протест. Много по-трудно е да се постигне резултат. Протестът би следвало да бъде краен вариант", смята той.
Tweet |
|