АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ще победят ли българските плодове и зеленчуци ?
Как можем да произвеждаме повече качествени български плодове и зеленчуци, които да имат достъп до големите търговски вериги и как да се подобри присъствието на българска продукция на западните пазари? Това бе фокусът на международния форум "InteliFresh 2020", който събра в София над 300 производители, български и международни търговци, преработватели и доставчици на технологии и услуги от градината до щанда.
„За съжаление нямаме толкова големи производители, които да захранят нашия пазар. Затова има чужда стока. Ако я нямаше тази чужда стока, супермаркетите щяха да бъдат празни“, каза на БНР в предаването „Преди всички“ младият земеделски производител Антон Тотев. Макар да нараства, българската продукция все още не покрива нуждите на пазара, посочи той.
Другият проблем са прекалено многото малки производители, които не работят в сдружения. Тотев е на мнение, че те трябва да се кооперират повече, за да се планира по-добре какви сортове да се отглеждат и да работят по механизмите на пазара. „Да се работи групово, а не всеки сам да се опитва да се спасява, да се предпазва от другите. Колкото по-скоро го осъзнаем това, толкова по-добре.“
Стигат ли субсидиите? Определените мерки за добив и разходи на декар площ са изготвени въз основа на стари статистически данни, заяви Тотев. Инвестира се в нови производства, но тази инвестиция в новото производство не получава стимул. „Въпреки че ние го правим, реално нашето производство като добиви е сравнено с конвенционалното производство отпреди 15 години“, коментира фермерът.
Нидерландия е водеща страна в производството и търговията с пресни плодове и зеленчуци. Нидерландците са успели да намерят пътя, по който да се кооперират, така че да печелят всички по веригата, посочи Дориана Миленкова, съветник по земеделските въпроси в посолството на Нидерландия у нас.
Специфична за нидерландската визия и подход е системността – проблемът да се разбива на малки парчета, допълни тя. „И ние сме се опитали на форума да предложим именно някои от парчетата в пъзела, които да водят до по-успешно реализиране на българска продукция на международните пазари.“ „Българското производство може да бъде точно в една седмица, пазарна, успешна, преди западните производители да са излезли на пазара и след като северноафриканските производители вече са излезли. Тоест ние си имаме ниша и е хубаво нашите производители да я знаят тази ниша и да се възползват от нея“, изтъкна още Дориана Миленкова.
Според Антон Тотев българските производители все още подценяват изискванията на западноевропейския пазар, където критериите за качество са силно завишени и е важно дори как са подредени ябълките в един кашон, а когато от теб очакват три тира с ябълки, не можеш да закараш само един.
Tweet |
|