АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ще се работи по 5 магистрали
Завършени над 30 км магистрални участъци, строителство на други 90 км, проектиране на нови отсечки, с което ще се даде нов фронт за работа, осигурени средства за общините, спасени ВиК проекти. Това казва министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в отчета си за свършеното от министерството от началото на мандата от юни 2023 г. до март 2024 г.
Инфраструктура – рестарт на магистралите
През първите девет месеца от управлението рестартирахме изграждането на автомагистралната мрежа на България, така че да се осигури нормална транспортна свързаност на страната ни на национално, регионално и международно ниво, отчете министър Цеков.
Завършени проекти
В този период са завършени и отворени за движение нови над 30 км магистрални участъци. Сред тях са участъкът между Драгоман и Калотина на АМ „Европа“, новият участък Макреш – Бела на магистралата между Видин и Ботевград. Завършена е отсечката на АМ „Струма“ между Благоевград и Симитли с най-дългия и модерен тунел у нас – „Железница“, отчете още министърът.
Какво ще се строи през 2024 г.
„За по-малко от година осигурихме средства и проектна готовност за завършването на нови над 90 км магистрални участъци до края на тази година“, обясни Цеков. Това са участъкът на магистрала „Европа“ между столичния околовръстен път и Сливница, участъкът Видин – Макреш на магистрала Видин – Ботевград, над 32-километровия участък от скоростния път между Мездра и Ботевград, участъкът на АМ „Струма“ между Симитли и Крупник, както и участък 1 на АМ „Хемус“ между Боаза и пътя за Ловеч и Угърчин.
Министърът допълни, че са създадени условия през 2024 г. да се работи едновременно по 5 магистрали. До края на годината ще бъде завършена отсечката между Видин и Макреш от магистралата Видин – Ботевград. Активно ще се работи в участъка между Бела и Ружинци. В средата на годината се очаква издаването на разрешение за строеж на трите участъка между Ружинци и Монтана. За този между Монтана и Враца има обявена обществена поръчка и ще се възложи проектиране. Възлага се също и основен ремонт на участъка между Враца и Мездра.
„Разрешихме сложни правни казуси, които ни позволиха да рестартираме строителството на магистрала „Хемус“. През март месец ще започне активна работа по участъци от 1 до 3, с което ще се осигури нормална свързаност с град Плевен. В средата на годината ще започнем строителството на участъците между Плевен и Велико Търново“, информира Цеков. Той заключи, че е реалистично до края на 2026 г. или началото на 2027 г. да имаме изградена магистрала до Велико Търново.
През настоящия строителен сезон ще се работи в целия участък между Русе и Бяла от магистралата Русе – Велико Търново.
През т. г. ще се възложи и изпълнението на трасето между Бяла и Велико Търново. Ще бъде обявена обществена поръчка за продължението на аутобана от Велико Търново в посока магистрала „Марица“.
Автомагистрала „Европа“, която ще осигури връзката между столицата и границата ни със Сърбия, ще бъде завършена през настоящата година.
Регионалният министър обясни, че в рамките на това управление е разрешен казусът със строителството на магистрала „Струма“. Получихме „зелена светлина“ от Европейската комисия да я реализираме изцяло извън Кресненското дефиле. Това позволява да имаме нормална транспортна свързаност с Гърция, като се запази биоразнообразието в дефилето, обясни Цеков.
Проектираме сега, за да имаме удобна пътна свързаност утре
Андрей Цеков отчете, че е възложено проектирането на автомагистралата между Гюешево и Дупница, както и на скоростния път между Монтана и София с тунел през Петрохан.
Над 120 млн. лв. са заделени за 2024 г. за проектиране с цел привеждане на участъци от първокласната пътна мрежа към габарит на скоростен път. Това ще осигури по-добра транспортна свързаност, по-комфортно и по-безопасно пътуване в рамките на страната ни.
Значим такъв проект е скоростният път, свързващ Пловдив през Асеновград, Смолян, Рудозем и границата ни с Гърция при Маказа, посочи министърът. Средства са предвидени също за проектиране модернизацията на скоростните пътища Варна – Дуранкулак, Силистра – Шумен, Шумен – Ямбол, Ямбол – Лесово, Бургас – Малко Търново, Враца – Оряхово, Силистра – Добрич, Добрич – Варна.
Тази година могат да започнат екологични процедури за проектите за двете вече одобрени трасета на бъдещата магистрала „Черно море“. Така реалното строителство на аутобана ще може да започне през 2026 г., обясни министър Цеков.
Основни ремонти през 2024 г.
Регионалният министър обяви още, че са възложени обществени поръчки за основен ремонт на над 40 пътни участъка и пътни съоръжения – тунели, мостове, виадукти. Най-важните са основните ремонти на тунелите „Ечемишка“ и „Топли дол“, ремонтът на Дунав мост 1 при Русе, както и основните ремонти на пътищата Монтана – Враца, София – Пловдив, югоизточния обход на Пловдив, пътя между Рудозем и Смолян, Кърджали – Маказа, Мъдрец – Гълъбово, Маринка – Звездец – Визица – Малко Търново.
Подпомагаме развитието на общините
Подпомагането на инфраструктурното развитие на общините чрез инвестиции в общински пътища, улична мрежа, ВиК мрежи и съоръжения, брегоукрепване и геозащитни дейности министърът посочи като основен приоритет в дейността си през първите девет месеца от управлението на правителството.
През 2023 г. на българските общини за реализацията на общински проекти са предоставени над 520 млн. лв. Други 92 млн. лв. са отделени за санирането на 48 жилищни сгради, които са били без осигурено финансиране по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради от 2015 г., отчете регионалният министър.
Той припомни, че в началото на 2024 г. са разписани правила и е създадена институционална рамка за изпълнение на Националната програма за общинско развитие, заложена в Закона за държавния бюджет, на стойност над 4 млрд. лв. Към момента са подадени над 1000 заявления за изпълнението на общински проекти, като над 700 от тях са обработени. Вече са разписани над 100 споразумения, информира регионалният министър.
Европари за модерни ВиК мрежи
Министър Цеков отчете, че през 2023 г. в рамките на управлението са завършени успешно проектите, финансирани по ОП „Околна среда 2014 – 2020“ и е предотвратена загубата на европейско финансиране. Това е станало въпреки голямото закъснение в старта на изпълнението на програмата.
„Разрешихме 30-годишната водна криза за жителите на гр. Омуртаг, като им осигурихме непрекъснато 24-часово водоподаване, което продължава и до момента“, напомни той.
МРРБ ще продължи да изпълнява основната си мисия да инвестира средства в изграждането на инфраструктура, която подобрява благосъстоянието на българските граждани, обобщи министър Андрей Цеков. И напомни, че ведомството е един от най-големите публични инвеститори в обществени блага, които подобряват състоянието на нацията – автомагистрали, републикански и общински пътища, улична мрежа, водоснабдителни и канализационни мрежи и съоръжения, саниране на административни, търговски и жилищни сгради, както и благоустройствени дейности.
Tweet |
|