EUR 1.9558
USD 1.7937
CHF 2.0785
GBP 2.3266
CNY 2.5281
you tube
mobile version

Ще се сглобяват ли автомобили у нас?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Ще се сглобяват ли автомобили у нас?

mail07:05 | 05.12.2016прегледи 2419 коментарикоментари 0


Индустрията с компоненти за автомобили набира скорост в България. Концентрацията на инвестиции е в „Тракия икономическа зона“, пишат кореспондентите на в. Financial Times Теодор Троев и Ангел Петров.

Индустрията с компоненти за автомобили се превърна в една от движещите сили на българската икономика, но при все мощният растеж, правителството все още е в очакване на силен чуждестранен производител на автомобили да установи у нас свой завод за сглобяване. Това пише в специален обзор „Investing in Bulgaria“ водещият световен бизнес ежедневник Файненшъл Таймс. Кореспондентите за България Теодор Троев и Ангел Петров правят анализ на развитието на тази индустрия. Ето какво пишат те:

Близо 100 предприятия в сектора са наели над 33 000 човека за производството на компоненти за повече от 20 марки като Peugeot, BMW и Mercedes, според Аутомотив Клъстер България /АКБ/, организация с нестопанска цел, която представлява компаниите в бранша. Броят на производителите на автомобилни компоненти се е удвоил от 2012 насам, тъй като чуждестранните компании са привлечени от ниските данъци в България, евтината работна ръка и стабилната валута — левът е фиксиран към еврото.

“Автомобилното производство е един от приоритетните високо технологични сектори за привличане на чуждестранни инвестиции у нас,” казва за ФТ българският министър на икономиката в оставка Божидар Лукарски. “Правната рамка предоставя административни и финансови стимули за привличането на инвеститори.” Ползвайки само 1% от работната сила на България през изминалата година автомобилната индустрия генерира 1.55 милиарда евро в продажби, по данни на Аутомотив Клъстер - над 3% БВП. “Производителността на автомобилната индустрия е четири пъти по-висока от средната за страната,” казва Любомир Станиславов, главен изпълнителен директор на АКБ. Въпреки че последните проучвания на AКБ, съвместно с консултантските компании Colliers International и EY, показват, че България е  популярна дестинация за производителите на части, автомобилната ни индустрия все още изостава в сравнение с тази на съседна Румъния и Сърбия, например. Там автомобилният сектор генерира по-голям дял от БВП, а също така основни производители  на автомобили вече са построили свои монтажни заводи. България има един завод за сглобяване на автомобили за китайската Great Wall Motors, но производството бе спряно през януари. Собственикът на завода, Litex Motors, обяви, че линиите са били в процес на пригаждане за производството на нови модели. В крайна сметка заводът не отвори врати повторно в средата на 2016 г.,  както предварително се очакваше. Лошата инфраструктура е също спънка за всички производители. Някои от българските производители на авто компоненти са локализирани в североизточната част на страната. Има още една концентрация на компании около Пловдив, вторият по големина град в България. Пловдив осигурява достъп до квалифицирани висшисти, завършили университети и технически училища в града, както и до индустриален център с инвестиционни стимули.

Пловдивската „Тракия икономическа зона“ /ТИЗ/ е привлякла 1.2 милиарда евро в инвестиции на зелено, от които около 500 млн. евро са в сферата на производството на авто компоненти, по думите на Пламен Панчев, председател на ТИЗ.

Базираният в Обединеното Кралство производител на пружини и телени форми William Hughes е сред първите участници в автомобилното производство в България с установен завод в ТИЗ, близо до Пловдив, през 2004 г. Последваха го и още компании, като базираната в Америка Sensata Technologies и канадската Magna Powertrain, чиито клиенти са BMW и General Motors.

“Само през последните 12 месеца 5 производители на автомобилни компоненти откриха предприятия в ТИЗ,” казва зам. кметът на Пловдив Стефан Стоянов. “Ние очакваме тази тенденция да продължи и да посрещнем европейски производител на автомобили.” През април Sensata, която вече има завод с над 2 000 работника в Ботевград, близо до София, отвори още един завод в ТИЗ, по този начин превръщайки България в своя трета по големина производствена база след Мексико и Китай. “Пловдив започва да се превръща във високотехнологичен производствен хъб и това трябва да бъде пример за останалата част от страната,” казва Томи Вер Елст, генерален мениджър на „Сенсата Технолоджис“ за България. Компанията е доставчик на сенсори и контролери за водещи автомобилни производители. Последните ходове привличат все повече инвеститори към производствения капацитет на автомобилната индустрия в България, но поне една българска компания реши да основе база в чужбина. Water Fuel Engineering към момента е компания, базирана в Обединеното Кралство, която ползва българско инжинерно ноу-хау за развитие и доставка на чисти технологии.

Компанията, която изброява български и британски партньори на интернет страницата си, заявява, че тяхната технология HydroGen4.0 може да се прилага при превозните средства за намаляване на емисиите с около 80 на сто. Ангел Ненов, управляващ директор на WFE, казва, че: "Решението да се премести във Великобритания е неразделна част от нашите планове за растеж", добавяйки: "Нашият успех във Великобритания сега създава интерес в Германия, Турция … и в родната ни България. "


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg