АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ще стане ли коридор № 8 част от TEN-T
14:40 | 31.10.2014 1772 коментари 0
България ще работи по включването на Транспортното направление Бари/Бриндизи – Дуръс/Вльора – Тирана – Скопие – София – Бургас/Варна (Коридор №8) в Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T)., Това обяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по време на брифинг, след като приветства участниците в Конференцията „Балканите – инфраструктура и транспортни връзки между Черно и Адриатическо море“.
По-рано днес министър Ангелкова се срещна с съответните министри на Македония и Албания. По време на разговора бе договорено още трите държави да приемат съвместна Декларация за координирани действия по изграждането на Коридор № 8. Тримата министри се обединиха около създаването на работна група и излъчване на координатор за съвместния проект, както и провеждането на тристранна среща между ресорните министри веднъж годишно.Министър Ангелкова подчерта, че „предвид важността на това направление, не само в регионален, но и в Общоевропейски аспект, сме положили усилия и сме защитили включването на по-голямата част от трасето в „основната” Трансевропейска транспортна мрежа. Направлението София – Пловдив – Бургас е част от коридор „Ориент/Източно-Средиземноморски”, както и от създадената с Регламент 913/2010 железопътна мрежа за конкурентоспособни товарни превози“. Транспортният министър на Македония Миле Янакиески уточни, че вече е започнало изграждането на първата от трите части от ж. п.-трасето към България, а крайният срок за довършване на целия проект е до 2022 година. За остатъка от средствата македонската стана ще разчита на финансиране от Световната банка.
Албанският министър Едмонд Хаджинасто каза, че албанският ж. п.-участък до македонската граница от 3 км и модернизирането на останалата част ще бъдат изграждани паралелно и в координация с македонската страна. Коридорът между Черно и Адриатическо море наскоро беше определен като общ европейски коридор номер 8, осигуряващ една от най-преките връзки от Южна Европа и Средиземноморието през Балканите към страните на Черноморския регион - Кавказ, региона на Средна Азия и Далечния Изток. Това каза Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта и председател на „Форум за балкански транспорт и инфраструктура „(ФТБИ) по време на форума. През 2002 г. е подписан първият Меморандум за разбирателство за развитие на този коридор от Италия, Албания, Македония, България, също така от Гърция, Турция и представители на Европейския съюз. Декларация за съвместни действия по Коридор N8 бяха приети и в четиристранната официална среща на министрите на Италия, България и Македония и Албания в Пловдив през 2006 г., на двустранните срещи Охрид и Тирана през септември 2007 г., а също така и в София през 2012 г. За да не остане с впечатление, е процесът за изграждане на връзката между Черно и Адриатическо море е само една политическа активност нa страните, със задоволство мога да отбележа, че след 2007 г .българската държава включи трасето на Коридор 8 като приоритетно направление, част от трансевропейската транспортна мрежа. Това даде възможност да бъдат използвани средства от европейските фондове за развитие на железопътната и пътна инфраструктура”, каза още Мутафчиев.
Проектирането на железопътната линия Радомир – Гюешево е включено в новия програмен период на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020 г., отбеляза на форума Ангелкова.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg