АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЮИЕ и България - силен пазар на нови автомобили
Югоизточна Европа е сред най-бързо развиващите се пазари на нови леки автомобили в света, показва докладът „Югоизточна Европа: Новата атрактивна дестинация за световната автомобилна индустрия“, изготвен от регионалния доставчик на бизнес информация и анализи SeeNews.
Документът бе представен по време на международна конференция на тема „Автомобилната индустрия в Югоизточна Европа: Свързване и доставка“ в Нови Сад, Сърбия. Форумът събира на едно място повече от 250 участници от над 150 компании от Югоизточна Европа и представлява платформа за свързване на производителите на автомобили и авточасти с държавни институции с цел бъдещо развитие на автомобилната индустрия в региона.
През 2017 г. Югоизточна Европа бележи годишен темп на растеж на притежаваните автомобили от 14%, докато на европейско ниво той е 3,7%, а на световно ниво – едва 1,9%. Тенденцията се дължи на стабилната икономическа среда в региона, като всички държави в региона освен Македония бележат ръст през изминалата година.
По време на конференцията „Автомобилната индустрия в Югоизточна Европа: Свързване и доставка“ , стана ясно и че делът на сектора в БВП на България нараства постоянно, като се очаква да достигне около 5% за 2018. „Ще има пет-шест големи инвестиционни възможности за сектора в България в краткосрочен план и от нас зависи дали ще съумеем да се възползваме от тях“, заяви изпълнителният директор на българския автомобилен клъстер Любомир Станиславов.
Според доклада въпреки динамичния ръст, броят на леки автомобили, притежавани на 1000 души в Югоизточна Европа, остава много под средния за Европа. Това, от друга страна, представлява по-голям потенциал за бъдещ растеж на местните пазари.
По данни на Евростат Словения е с най-висок показател от 531 притежавани коли на 1000 души през 2016 г. България се нарежда на второ място с 441 автомобила на 1000 души, следвана от Хърватия и Румъния.
Пазарът на нови автомобили в България се възстановява бързо през последните години, като за 2017 г. са продадени 31 591 нови автомобила – два пъти повече в сравнение с кризисната 2010 г. Нивото на продажби на нови автомобили е показател за стабилно икономическо развитие на страната, като темпът на растеж в България е сред най-високите не само на регионално, но и на европейско ниво. През първите два месеца на 2018 г. увеличението е още по-голямо – 39,5% на годишна база и най-високото в ЕС. Най-популярната марка автомобили у нас е „Рено“, следвана от „Дачия“ и „Форд“.
Според Аутомотив Клъстер България и Министерство на икономиката през 2017 г. производителите на автомобилни части са 170, като генерират 4% от БВП на България и осигуряват заетост на над 40 хил. човека. Общите приходи на индустрията възлизат на 3,5 млрд. евро, 90% от които са от износ за големи международни автомобилни производители. През февруари 2018 г. българското правителство заяви, че има намерение да привлече световни производители на автомобили да изнесат производствата си в България.
Tweet |
|