АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Япония: Бизнес доверието се влошава
Бизнес доверието сред големите японски производители се влошава за трето поредно тримесечие, показва проучване на Японската централна банка (Bank of Japan), предаде Асошиейтед прес.
Основният индекс Tankan, който измерва настроенията сред водещите производители в Япония, се понижава до 8 пункта при 9 пункта през миналото тримесечие.
Тези данни идват на фона на проблемите, с които се сблъсква третата по големина икономика в света - увеличаващи се производствени разходи, спад на стойността на японската йена и забавяне на търсенето в глобален мащаб, отбелязва АП.
Индексът Tankan се формира от броя на компаниите, които смятат, че условията за бизнес са позитивни, минус броя на фирмите, които ги определят като негативни.
През последните години Япония се опитва да се справи с дефлацията, на която е изложена икономиката й, поради което централната банка на страната поддържа лихвите до почти нулево равнище.
Цените в страната се повишават, но с много по-скромни темпове в сравнение със ситуацията в други водещи икономики в света и Японската централна банка не следва примера им на повишаване на лихвените проценти. На този фон японската йена поевтинява спрямо щатския долар, което стимулира износа на Япония. Автомобилите и електрониката, които се произвеждат в страната, се продават на конкурентни цени в други страни, което увеличава приходите на големите японските корпорации, сред които е и Toyota Motor. Финансовите им резултати обаче са "помрачени" от много по-високите производствени разходи, пред които са изправени японските компании.
Войната в Украйна добави нови проблеми, с които се сблъсква бедната на ресурси Япония, която почти изцяло е зависима от вноса на петрол, природен газ и въглища, пише АП.
Днес един долар можеше да купи 145 йени, спрямо нивата от 130 йени за долар преди няколко месеца и около 110 йени за долар година по-рано.
Все пак проучването показва повишаване на доверието в икономическото развитие на страната сред големите японски компании извън производствения сектор, сред които и при тези в сектора на услугите. Индексът, който измерва настроенията сред мениджърите на фирми, се повиша до 14 пункта при 9 пункта през предходния период. Тези данни отразяват възстановяването на сектора на услугите в Япония на фона на разхлабването на мерките срещу разпространението на коронавируса./БТА
Tweet |
|