АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Япония отново изнася на руския пазар?
Износът на някои модели автомобили от Япония се възобнови поради факта, че митниците започнаха да го разрешават. Не е необходимо да се говори за облекчаване на санкциите срещу Русия, отбелязват събеседниците на "Комерсант FM".
В същото време облекченията важат само за така наречените меки хибриди. Това са автомобили, в които е монтиран електрически двигател заедно с двигател с вътрешно горене, но е невъзможно да се движите само с негова помощ. През 2021 г. топ 25 на най-популярните автомобили в Русия включва шест японски модела: Nissan Qashqai и X-Trail, Toyota RAV4 и Camry, както и Mazda CX-5 и Mitsubishi Outlander.
През лятото на 2023 г. Токио забрани доставката на повечето автомобили; оттогава могат да се изнасят само автомобили с двигатели под 1,9 литра. Вече стана ясно, че ограниченията не важат за „меките“ хибриди. Нямаше официални обяснения от властите, но през октомври доставките се увеличиха, обясни Дмитрий Забора, ръководител на Carwin:
Струва ли си да си купя електрическа кола в Русия?
„През една митница преди повече от месец започнаха постепенно да внасят такива автомобили, но не всички марки, а само някои модели Suzuki и Mazda. Това не важи за Honda. В Япония две далечни митнически служби могат да тълкуват правилата за износ по различен начин. В същото време Търговската камара, основният регулатор, не е чула нищо за това и не са настъпили официални промени в митническия код на стоковата класификация на външноикономическата дейност. Сега всички големи износители обсъждат този въпрос.
Те имат опасения, че дори да започнат масово да се изнасят коли, от Стопанската камара ще дойдат и ще кажат, че това не може да стане. Тоест, те могат или да затворят всички, или да позволят на всички да изнасят. Меките хибриди, за които се твърди, че вече могат да се внасят от Япония, включват Suzuki Xbee, Swift и Hustler, Nissan Dayz и Mitsubishi Delica Mini.
Просто е невъзможно да се говори за тяхната популярност в Русия, казва експертът по избор на автомобили Артър Брума: „За целия период на паралелен внос не сме виждали голямо желание да внасяме японски „меки“ хибриди.
В по-малка степен това са автомобили от американския пазар, което се дължи по-скоро на покупната цена, отколкото на интереса към конкретни модели. Мисля, че процентът може да се сравни със статистическата грешка. Как се увеличи търсенето на японски автомобили преди забраната за износ? В списъка има и по-разпознаваеми автомобили: някои модели Mercedes E и C-класа, Audi A3 и Q3.
Освен това, ако са попаднали на японския пазар, вероятно са с десен волан. Ето защо е съмнително, че каналът ще представлява интерес за феновете на европейските марки, отбеляза Дмитрий Чумаков, генерален директор на агенцията Vector Market Research: „Тези коли са доста скъпи. Освен това в момента те не се продават в значителни количества в Русия, което означава, че ще има трудности при получаването на достатъчен брой резервни части за тяхната поддръжка и ремонт. Като цяло сегашното предлагане на вътрешния пазар се промени значително.
Такива възможности имат и тези, които искат да закупят автомобили от марки, които се доставят чрез паралелен внос. А при колите с хибридни двигатели, като се има предвид, че те нямат значителни предимства спрямо други предложения от същите класове, потенциалът ще е малък.” Въпреки факта, че няма промени в японското законодателство, Държавната дума свързва облекчаването на „меките“ хибриди с проблеми с продажбите в Страната на изгряващото слънце.
По-рано президентът Владимир Путин се запита какво лошо е направила Русия на Япония, за да наложи санкции. Според него, ако Токио се върне към сътрудничество, Москва няма да го откаже.
Прессекретарят на президента Дмитрий Песков смята, че е преждевременно да се говори за връщане на европейските производители на автомобили на руския пазар. Той отбеляза, че Кремъл не е чул официални изявления от производителите, но Москва е готова да отвори пазара си за тях, тъй като конкуренцията ще доведе до по-ниски цени.
„Основното нещо са интересите на нашите автомобилисти, нашите производители, нашите потребители, за да могат да получат по-качествени продукти за по-малко пари. Затова, разбира се, държавата е длъжна да направи всичко възможно за това, като в същото време не забравя за собствените си производители. Тук има деликатен баланс, но той винаги е необходим“, каза Песков (цитиран от РИА Новости).
Прессекретарят отбеляза, че много страни, когато въвеждат ограничения, могат да направят изключения в името на собствените си интереси. „Това се прави много лесно, а тук всичко е абсолютно цинично и прагматично и го правят по начин, който им е изгоден. И ние, разбира се, трябва да следваме тази практика“, каза Песков.
На 11 ноември се появи информация, че руските вносители планират да възобновят вноса на японски автомобили от определени модели в Русия. По-специално, в страната могат да се появят „меки хибриди“ (автомобили с електрически и бензинов двигател едновременно), тъй като те не са обект на японски санкции. Беше съобщено, че осем модела автомобили от четири производителя могат да бъдат въведени в Русия.
Tweet |
|