EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

„Мърлявата” страна на българския туризъм

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

„Мърлявата” страна на българския туризъм

mail18:00 | 26.07.2011прегледи 1932 коментарикоментари 0


Марина Панчева
След като в периода 2004-2010 година туристите по Черноморието бяха тормозени от шума и прахта при новостроящи хотели, сега актуални станаха сривовете в туристическите услуги. В средата на сезона се случиха неща, които показват ниското ниво на българското хотелиерство.
Ето какво съобщаваха местни медии
Източват басейни пред туристите
Стотици туристи ще търсят компенсации за провалената си почивка в Слънчев бряг. Чужденците, платили за пакет all inclusive, трябваше неочаквано да се лишат от басейна пред хотела им. Две от съоръженията в курорта се оказаха незаконни и бяха преградени и източени от строителната дирекция. До шокиращата за чужденците акция в разгара на сезона се стигна, след като преди месец собствените заровиха басейните, за да ги скрият от проверяващите
13-годишно дете засмукано от тръба
Инцидентът стана в хотел „Берлин“ на Златни пясъци. Спасители твърдят, че е възможно детето да е било засмукано от филтриращата тръба на басейна.
Отново натровени в детски лагер
47 русначета от Международния детски лагер в Обзор са със съмнение за хранително натравяне, казаха от Агенцията по безопасност на храните. Децата от лагера разказаха, че заболелите са имали температура, повръщане и разстройство.
Тези случаи предизвикаха острата реакция на медиите в две от основните страни, на чийто пазар българският туризъм присъства –Германия и Русия.
Шмекерството all inclusive
За да ограничи в някаква степен пораженията държавата започна масови проверки. Агенцията по храните иззе 800 кг различни хранителни продукти и 3 хил. яйца с изтекъл срок на годност от хотели по Черноморието, работещи на системата all inclusive. Още в началото на юни стана ясно, големи търговски вериги продават на ниски цени храни с изтекъл срок на годност на хотели, предлагащи пакети all inclusive.
От Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация казаха, че случаите на хотели с нарушения са единични. Проверките за предлаганите храни по Черноморието ще продължат през целия летен сезон, като за целта ще бъдат командировани и служители на агенцията по храните от вътрешността на страната. Това обаче не спря руските медии да поставят българското Черноморие в черен списък за летни почивки.
Печалби от чадъри и шезлонги
Както и през миналата година и сега концесионерите и наемателите на плажните ивици масово са ги покрили с платени чадъри и шезлонги. По закон обаче 50% от плажа трябва да е със свободен достъп, нещо, което се пренебрегва на практика. Цените продължават да са високи. Те започва от 4 лв. и стигат до 20-30-40 лв. в съчетание с шезлонг. Преди две години собственици на хотели на Слънчев бряг се вдигнаха на бунт срещу твърдите цени от 50 лв. за два шезлонга и чадър на брега.
Реалност и амбиции
България се нарежда на трето място по оплаквания на туристите от нередности, показват различни специализирани издания. Страната е евтина туристическа дестинация заради лоша инфраструктура и мръсотия, твърди проучване на МИЕТ от преди дни. Въпреки това туристите харесват природата, чистият въздух и местната кухня, но остават неудовлетворени от почивката.

                                                                            Нагласи в чуждите туристи
Според «Проучване на чуждестранните посетители в България, лято 2009» , осъществено по програма ОП Регионално развитие, основна слабост на туризма тук е «противоречивият опит с нивото на обслужване, при който съществуват едновременно високи стандарти и качество и недопустимо ниско ниво на обслужване.» Отбелязва се още, че ако не се работи в тази насока вероятността страната да запази имиджа си на «евтина дестинация» е повече от реален. Същевременно МИЕТ обяви амбициозното си намерение през следващите 5 години да увеличи броя на чуждестранните туристи с 25 %, като за целта трябва да се влагат по 10 млн. евро годишно в маркетинг и реклама. Пак в цитираното вече проучване от преди две години се формулират четири препоръки към националния туристически продукт, като една от тях е «да се подобри обслужването в хотелите и ресторантите». Очевиден е обаче регресът точно в услугите и експертите го обясняват със занижените стандарти, породени както от кризата така и от лекомислието в сектора. Инцидентите от това лято едва ли ще се отразят на показателите за сезона, но със сигурност това ще се усети в записванията през следващия сезон, е прогнозата на експерти от МИЕТ.
Какви са очакванията за сезон 2011?
През тази година МИЕТ прогнозира ръст от 12% от чуждестранните туристи и 5-6% - от българските. Ранните записвания за летен сезон 2011 на българските туристи са увеличени с 15% спрямо 2010 г.
Приходите от летния туризъм през 2011 г. ще бъдат най-малко 7 млрд. лв., смята председателят на Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите (БХРА) Благой Рагин. Цените в туристическия сектор остават непроменени, въпреки увеличеното търсене. Самите хотелиери очакват по-голям брой туристи в сравнение с 2010 година. През 2010 година, която бе добра година на туризма въпреки кризата, приходите бяха 6.5 млрд. лв.
По данни на Българската туристическа камара приходите от чужди туристи за този сезон ще бъдат 2.5 милиарда евро и 1.3 милиарда лева от българските туристи. През юли са се увеличили туристите от Русия и Украйна с по 32%, от Беларус с 28% и Полша с 19%.

Графиките са от  "Проучване на чуждестранните посетители в България, лято 2009"

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg