АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
„Сивото лице” на туризма
"Сивата" икономика в туризма е 26-50%, смятат работодатели от бранша, показват данни от проучване на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Забелязва се желанието на работодателите от бранш "Туризъм" да създадат видимо по-приемлив образ на бранша, с по-малко "сиви" елементи и повече външно привнесени проблеми, посочват анализаторите на асоциацията.
Според оценките от националните изследвания, направени по проект "Ограничаване и превенция на неформалната икономика", осъществен от асоциацията, след строителството, туризмът е вторият бранш с най-високи нива на "сивия" сектор. Всеки десети работодател в национален мащаб смята, че "сивото" в бранш "Туризъм" е повече от 75 на сто, други 15,1 на сто говорят за 51 - 75 на сто, а според 27,2 на сто "сивите" елементи са между 26 и 50 на сто от дейността в бранша. Типичното "сиво" лице на бранша се припознава в неплащането на пълен размер данъци върху печалбата и осигуровки, и плащането на пари на ръка. Споделената отговорност между работодатели и работници е част от "сивото" лице на бранша. Сред предложенията на работодателите от бранша за ограничаване на "сивите" практики е спешна промяна на нормативните актове, така че общините да имат повече възможности за контрол върху туристическите обекти. Важен лост за ограничаване на дела на нелицензираните туроператорски и турагентски фирми е да се обяви ред в регистрацията им и тази информация да бъде дадена на граничните пунктове. Сред бранша преобладава мнението, че засиленият контрол над "сивата" икономика и намаляването на данъчната тежест ще подобрят състоянието на фирмите в туризма.
Tweet |
|