EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

„Таен клиент” в 10-те големи вериги - храни

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

„Таен клиент” в 10-те големи вериги - храни

mail13:00 | 01.08.2012прегледи 1329 коментарикоментари 0


Международната природозащитна организация WWF извърши първото проучване доколко зелени продукти и практики предлагат 10-те най-големи вериги супермаркети, от които българите купуват хранителни и други бързооборотни стоки.

Методологията на проучването е разработена на базата на аналогично изследване, провеждано от WWF Швейцария от 2006 г. насам, което беше адаптирано за условията на пазарите в България и Румъния. На българските вериги бяха изпратени анкетни карти с по 40 еднакви въпроса, по които да се измери доколко е устойчиво портфолиото от продукти. В същото време "таен клиент" на WWF посети по един магазин на всяка една от десетте вериги през май и юни 2012 г. и попълни анкетна карта с 53 въпроса въз основа на видяното по време на обиколката. За съжаление, нито една от 10-те вериги не върна попълнена анкетна карта.

Като цяло най-добре представилата се търговска верига не е достигнала дори една трета от максималния брой със своите 5,93 точки. При максимален брой точки 18 при оценяването на търговските вериги се получиха следните резултати:

1. ПИКАДИЛИ - 5,93
2. ФАНТАСТИКО - 5,74
3. КАРФУР - 5,53
4. ЛИДЛ - 4,83
5. КАУФЛАНД - 4,69
6. МЕТРО - 4,06 (реално 3,06, но получава 1 бонус точка заради големия брой хартиени продукти, сертифицирани по FSC)
7. БИЛА - 3,77
8. Т МАРКЕТ - 3,49
9. ЦБА - 2,94
10. ПЕНИ - 2,13

Ето и разбивката по видове стоки:

Риба  – замразена и консервирана
Сравнява се какъв процент от предлаганите видове и марки риба имат сертификат за устойчиво рибовъдство. Ако повече от 10% от замразената и консервирана риба е със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC, се дава максималният брой точки. Само в Лидл се предлагат и двата вида риба - замразена и консервирана, със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC. Нито една друга верига не предлага MSC продукти.

Кисело мляко и прясно мляко
Разглеждат се отделно киселото и прясното мляко, като се отчита какъв процент от предлаганата продукция е със сертификат за органично производство. Тъй като на пазара има само 2-3 марки органично (био) мляко, този коефициент не е изчерпателен и отчита дали веригите дават въобще избор на клиентите си. Водеща верига е Фантастико с максимален брой точки, тъй като повече от 10% от предлагания асортимент е с екологичен сертификат (от 33 български продукта 4 вида са био). Следват с равен брой точки Пикадили, Карфур и Била.

Яйца
При яйцата основен критерий е какъв процент от предлаганите видове са органични или от свободно отглеждани кокошки. С максимален брой точки са Метро, Фантастико и Пикадили. Те се дават, когато повече от 10% от предлагания асортимент е с екологичен сертификат или от свободно отглеждани кокошки.

Сезонни плодове и зеленчуци
Плодовете и зеленчуците са подбрани според това кои са най-често купуваните и дали тези продукти се отглеждат в България: ягоди, ябълки, картофи, зелена салата, лук (кромид и пресен), репички, моркови, домати, краставици.
Основният критерий е дали предлаганите плодове и зеленчуци са с местен произход или са от внос. Търговците могат да влияят от една страна на икономиката, като осигурят продажби за местното производство и така го стимулират. От друга страна така се намаляват вредните емисии и разходи, които транспортът от чужбина причинява. При проучването стана ясно, че най-далечната страна, от която има внос в България на продукт, който може да се отглежда и у нас, е Еквадор, откъдето идва лук. На челните места са Карфур, Пикадили и Била.

Ситуацията в Румъния

 WWF направи и проучване на екологичните показатели на пазара на дребно на бързооборотни стоки в Румъния - 30% от плодовете и зеленчуците в най-големите магазини в Румъния са вносни, а при млякото процентът достига 50.

Нито една от 10-те вериги, анализирани в изследването на WWF, не успява да получи и половината от максималния брой възможни точки. Най-висок процент от общата оценка получава Мега Имаж (част от Делез, която притежава Пикадили в България) (42,92%), следвана от Била (39,11%) и Лидл (33,63%).

Търговията с яйца изглежда най-зелена, млякото получава средна оценка, а плодовете и зеленчуците, рибата, перилните препарати и хартиените продукти печелят червен картон. Нито една от 10-те големи вериги супермаркети в Румъния не продава плодове или зеленчуци от румънски биологични производители. Само три от 10 търговци на дребно продават замразени или консервирани риби сертифицирани по MSC риба и само два предлагат сертифицирани биологични перилни препарати.

 утре - данни за перилни препарати, тоалетна хартия, салфетки

 


Тагове: вериги, храни
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg