„Тракийска низина“ топ винена дестинация
16:05 | 22.05.2018
1767
коментари 0
Зам.-министърът на земеделието, храните и горите участва заедно с министъра на туризма Николина Ангелкова в кръгла маса в Пловдив по проекта „Сподели България“
Съвместният проект „Сподели България“ между Министерство на земеделието, храните и горите и Министерство на туризма предвижда създаване и популяризиране на 12 винено-кулинарни дестинации в 50 общини с над 100 туристически обекта в България. Те включват, както традиционните винени напитки, така и характерната кухня за региона. Това заяви зам.-министърът на земеделието, храните и горите д-р Лозана Василева на кръгла маса в Пловдив, на която бяха представени две от дестинациите – „Западна Тракия“ и „Розовата долина“.
„Атрактивните изби и произвежданите от тях качествени и разнообразни вина, съчетани с историческите и археологически забележителности на район „Тракийска низина“ станаха причина да му бъде отсъдено престижното второ място в световната класацията на Wine Enthusiast за топ винени дестинации за 2017 г.“, каза още зам.-министър Василева. В Западна Тракия има най-много регистрирани обекти за винопроизводство, в сравнение с другите райони у нас – 62 бр., като 10 от тях са създадени след присъединяването към ЕС. Площите с винени сортове лозя в региона са 10 208 хектара при над 60 хил. ха за цялата страна.
Към настоящия момент в България и в Европейския съюз са регистрирани със съответните очертания 2 района със Защитено географско указание (ЗГУ) съответно „Дунавска равнина“ и „Тракийска низина“ и 52 вина със Защитено наименование за произход (ЗНП). Западна Тракия е един от районите с най-много вина със ЗНП. Тук е прословутия „Мавруд от Асеновград“, както и останалите райони за производство на вино със ЗНП - „Брестник“, „Карлово“, „Пазарджик“, „Перущица“, „Пловдив“, „Септември“ и „Хисаря“.
На кръглата маса в Пловдив изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното инж. Красимир Коев представи възможностите за финансиране по Националната лозаро-винарска програма. Той съобщи и, че в следващия програмен период от 2019 до 2023 г. финансирането по нея от над 26 млн. евро годишно ще бъде запазено. За първи път ще може да се кандидатства и за технологично оборудване на малки винарни или за дооборудване на вече изградени с грант до 600 000 евро. По мярката за реклама и промоции пък се предвижда да се подкрепят и проекти, с които да се популяризира износа на вино с инициативи на място у нас, а не само в чужбина.
Министърът на туризма Николина Ангелкова обяви, че „Сподели България“ има за цел да надгради усилията, които се полагат за превръщането на България в целогодишна туристическа дестинация или „дестинация на четири сезона“. След финалното обсъждане на 12-те винено-кулинарни дестинации ще се стартира изработването на дигитални карти.
„След това ще ги включим в приложението „Аз обичам България“ и в рекламните ни кампании, за да подпомогнем усилията на всички“, каза още министър Ангелкова.