АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
„Южен поток”- стенограма на МС от 10 декември
Ето част от дискусията на заседание на МС от 10 декември т.г. между министрите на кабинета по повод "Южен поток".
БОЙКО БОРИСОВ: Втората тема, която ни е важна, вчера Томислав Дончев беше в Брюксел.
Дончев, запознай колегите, защото четири министерства трябва да издават строителни разрешения, в смисъл разрешения по този проект – транспорта, културата, земеделието, регионалното министерство и енергетиката.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Разрешенията ги издава Министерство на регионално развитие и благоустройството, но ги съгласува с всички останали.
БОЙКО БОРИСОВ: ОК, но искам да знаете какво е решавано в Брюксел.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Господин премиер, уважаеми колеги, ще си позволя да отделим няколко минути от ценното време на Министерски съвет да ви запозная с текущата ситуация среща с комисаря Шефчович плюс България, Гърция, Австрия, Италия, Словения, Хърватска, Румъния, с присъствието на Унгария, която въпреки че беше представена по време на срещата отказа да съгласува предварително текста на каквито и да било общи изявления от името на групата, това са страните, които са пряко засегнати от осъществяването или неосъществяването на проекта „Южен поток“. Срещата до голяма степен е резултат и на наша инициатива, и на дългите разговори, които текоха още в началото на предишната седмица.
Ще си позволя да бъда пунктуален доколкото всичко, което е изговорено на тази среща се отнася пряко към това, което трябва да предприемат или да не предприемат редица български ведомства.
Комисарят Шефчович запозна всички, че до момента Европейската комисия не е получила каквото и да било официално уведомление за спирането на проекта от руска страна. Разбира се, част от съобщенията, които бяха излъчени по време на срещата, бяха преповторение на срещата преди това във формат енергийни министри. Само напомням, че там се взе решение за така наречения вертикален газов коридор Румъния – България, България – Гърция, само отварям скобата.
Коментирано беше че е имало преговори чрез работна група, но Русия не е показала готовност да приеме европейските изисквания, тъкмо обратното, подала е жалба в Световната търговска организация.
Това, което е интересно. Мнението на Европейската комисия, че междуправителствените споразумения са дефект, има несъответствие с правото на Европейския съюз и тази наказателна процедура, която има вече по отношение на България, дефакто може да бъде задействана и по отношение на други страни, които имат споразумения от подобен характер.
В допълнение беше коментирано, че сравнено с 2009 г. Европейския съюз е по-подготвен за евентуална газова криза, което се доказа от направените стрес тестове.
Като основно политическо съобщение решението за създаване на работна група на високо равнище, която да обсъжда развитието на трансграничните проекти. Разбира се, беше коментиран и така нареченият Южен коридор, както и пристанищата за втечнен газ като част от разговорите за алтернативи на „Южен поток“.
След което думата беше дадена на мен. Без да поставям под съмнение необходимостта от обсъждане на всички бъдещи стъпки, които да бъдат предприемани и от държавите членки и от страна на комисията, аз казах, че въпросът за България стои по съвсем различен начин. Доколкото проектът „Южен поток“ за някои от държавите членки е абстракция, за България това е съвсем конкретна ситуация, с която трябва да се справим към момента.
Само напомням, България е посочена категорично от страна на президента Путин като страна, заради която е спрян проектът „Южен поток“.
На второ място, като част от припомнянето на историята, причината за спирането е опитът на България да съответства на всички европейския изисквания.
На трето място, това, което прави ситуацията различна за България е, че редица наши ведомства, изброихме ги в началото на разговора, са реално в процедура да издават или да не издават различни разрешителни, защото въпреки че е коментирано на политическо ниво, че проектът е спрян, процедурите си текат. Ако ние процедираме въпросните разрешения от гледна точка на отношенията, които имаме с Европейската комисия, България я грози риск да навлезе по-дълбоко в дебрите на наказателната процедура. Ако те не бъдат издавани, съществува съвсем реален риск утре по отношение на България да има чисто съдебен иск.
Поради тази причина аз настоях, казах, че България очаква след тази среща ние да имаме категорично решение или да се върви към категорично решение в съкратени срокове, като решението може да бъде „да“ или „не“, тоест Европа счита, че „Южен поток“ е значим, важен проект. Само да напомня, че дори към момента 66 % от доставките на природен газ в Европа са с произход основно Русия. Той да е важен проект, Европа има намерение да преговаря. Или „не“, предвид невъзможността да се постигне договореност предвид сложната политическа ситуация, проектът е приключил. България има нужда от единия или от другия отговор. Като напомних, че точно предвид ситуацията в България, сценарий, при който още една година се анализира, за нас не е приемлив.
Бяха изразени редица позиции от присъстващите държави членки, като въпреки двукратното или трикратно настояване от моя страна във формата на тази среща не се стигна до окончателно решение, признавам си, сценарий, който въпреки настояването от наша страна беше малко вероятен. Но, това, което излезе като резултат от срещата, в резултат и на неколкократните настоявания от наша страна, е следното:
На първо място, вицепрезидентът Шефчович е упълномощен или натоварен с ангажимента да стартира преговори с Русия и то в съкратени срокове, говорим до началото на следващата година, месец януари, което е част от усилията да се върви към окончателно решение.
На второ място, като част от решенията е включено и това, което е коментирано сутринта във формат енергийни министри, записано и в съобщението като резултат от срещата, че като особен приоритет освен газовите терминали, освен всички разговори за така наречения Южен газов коридор приоритет и то от първостепенна важност стават връзките на България с нейните съседи, специално с Румъния и с Гърция, доколкото връзката със Сърбия е част от бъдещата оперативна програма „Конкурентоспособност“, там има осигурено финансиране, като разбира се, с висока степен на вероятност тези проекти ще бъдат финансирани с европейски пари.
В интерес на истината редица държави членки, които присъстваха на срещата, повече от половината, изразиха категоричната позиция, че, цитирам позицията „врата трябва да бъде отворена“. Каквито и разговори и преговори да текат, Европейската комисия не бива да излиза със заключение че предвид ситуацията „Южен поток“ е приключил. Това беше позицията на почти всички държави, през които проекта минава.
Съобразно инструкциите и отговорностите, с които бях натоварен, като кратък доклад от проведената среща мога да запозная колегите с това.
Остава въпросът ведомство по ведомство какви стъпки да бъдат предприемани оттук нататък.
БОЙКО БОРИСОВ: Господин Калфин!
ИВАЙЛО КАЛФИН: Благодаря, господин премиер.
Няколко неща. Аз мисля, че информацията, която изнесохте и в Народното събрание, имах възможност да присъствам и на една от срещите в Европейския парламент с председателя миналата седмица, показват много ясно, че правителството прави всички възможно да защити един проект, който е провален при предишни действия до голяма степен.
В тази ситуация аз си мисля, че има няколко неща, които ние трябва да направим.
Защо чакаме от Европейската комисия да ни каже какво мисли Русия? Ние имаме двустранно споразумение. В такава ситуация има няколко варианта за реакция, като първият от тях е министърът на външните работи да извика руския посланик и да му иска обяснение за какво става въпрос и какви са тези изявления, които се случват. Евентуално може да се чуе с колегата си. Министърът на енергетиката може да се чуе с руския министър на енергетиката. Ако трябва президентът да се чуе с руския президент и да уточни какви са тези информации, които получаваме, без да сме официално уведомени. Ако Русия иска да прекрати двустранното споразумение, което имаме, те трябва да започнат действия за денонсирането му и това си има международно правен ред и той няма да дойде откъм Брюксел от комисията. Ние трябва да искаме Русия да обясни точно какво се случва.
Към Европейската комисия ние първо трябва да тръгнем с доста критики, защото те направиха всичко възможно вратата да е отворена сега, ама да не се случи този проект.
Второ, ако ще се внася в Европа газ през Турция, ние отсега трябва да обясним, че това за вас при условията, които в момента Турция транзитира газ, тя не транзитира, а препродава газ, не е изгодно. Ако се осигурява някакъв коридор, в който се транзитира газ, ОК, дали ще го получаваме през морето, въпреки че е по-добре да влиза директно в Европейския съюз е така, но при сегашните условия на Турция това не става.
И трето, според мен можем да поставим въпроса за бившия „Набуко“, не просто връзка Гърция – България – Румъния с интерконектори, а бившия „Набуко“, ако стане този газопровод през Турция, да се възобнови и Европа да внася този газ по един проект, който е одобрен, изследван, европейски, разрешен и т.н.
БОЙКО БОРИСОВ: Харчили сме пари по „Набуко“.
Дончев!
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Като съм съгласен с голяма част от коментарите, направени от колегата Калфин, само да допълня, при всички въпроси от страна на експерти на комисията, какво България мисли или каква е позицията по отношение на обявеното от президента Путин алтернативно трасе, така да го наречем, дали това ще бъде “Син поток“ – 2 плюс нещо друго и т.н., аз обърнах внимание на следното: ние се оказваме в изключително сложна ситуация, имам предвид България. България е спряла един проект, който е директен трансфер на газ от Русия, заради съответствие с европейското законодателство. Как може да бъде обсъждано като алтернатива доставки на същия газ реално, само че през още една държава не членка, минавайки през друга държава членка Гърция. Това първо от формална гледна точка, второ – от политическа гледна точка е съвършено необяснимо. От икономическа гледна точка този газ, който минава и през Турция, и през Гърция по каква причина би бил по-сигурен от този, който минава през Черно море и по каква причина би бил по-евтин, минавайки през още две държави. Въпроси, разбира се, на които никой не може да ми отговори.
По повод първия Ви коментар само да напомня, което не отменя това, което споменахте, че България е делегирала официално правото си на Европейската комисия да преговаря с Русия. И ако ние сме в позицията да чакаме ясен сигнал от Брюксел основната причина е това, а не невъзможността да България да формира или да формулира сама решение.
Нека да допълня още нещо. Още един нюанс в сложната ситуация, в която се намираме. Ние имаме политическо изявление на най-високо ниво, това е президентът Путин, без да съм в състояние да подлагам на съмнение която и да е дума изречена от него. В същото време нямаме каквото и да е формално уведомление или писмено. В същото време делегирайки правото си на Европейската комисия ние нямаме каквото и да е формално уведомление от тяхна страна. Това допълнително усложнява ситуацията в България. Простете, колегата Павлова по никакъв начин не може да съобразява действията си, които са регулирани от българското законодателство, с направени в една или друга точка на света политически заявления, защото те са едни, след една седмица могат да бъдат други.
БОЙКО БОРИСОВ: И затова аз ви предлагам следното: министърът на външните работи на среща с руския посланик, министрите на икономиката и енергетиката по най-бързия начин да потърсят разговор с ресорните си колеги в Русия. Ако трябва и писмено им изпратете писма във връзка с чутото и казаното, да тече кореспонденция.
В същото време предлагам вицепремиерът Дончев още днес писмено да изпрати на комисар Шефчович предложение от България, съобразено с всички евроатлантически ценности, като предлагаме на територията на България там, където излиза тръбата на „Южен поток“, Европейската комисия в унисон със стратегията за общ енергиен съюз на Европа да финансира хъб, където Европейската комисия да плаща, така както Турция газта идваща от Русия, и на базата на общия енергиен съюз да я разпределя съответно за Сърбия, Македония, Гърция, Украйна, Румъния, Унгария, Хърватия, Словения и България. Позиция, по която не може да й бъде отказано, ако те не са лицемерни. Никой не може да ми каже, че в натовска Турция газта като отиде е добре, а когато дойде в България е зле. Ние не трябва изобщо да създаваме илюзии, че ако ние толкова принципно отстояваме Третия енергиен пакет, Гърция или Македония биха си го позволили. Това не е двоен стандарт. Това е действително проблем за това правителство, разбира се и предишните. Предложението ми е точно в унисон и с плана Юнкер, и с общия енергиен съюз, и с абсолютната диверсификация. Защо? В този хъб ние можем да вкарваме нашата газ, която си взимаме или си добиваме в Черно море от „Галата“, дай Боже от „Силистар“, от „Терес“, от „Хан Аспарух“, от Ловеч и от други места. Финансирайки сега интерконекторите за Гърция, за Турция, за Сърбия, на практика от този хъб във всички посоки реверсивно може да тече газ от тези, които идват по линия на „Южен поток“ и от тези, които излизат съответно пък, ако Гърция дойдат направят някой ден пристанища за втечнен газ, дойде по-евтин газ отнякъде, или от Израел или от Катар, или откъдето и да било, по тези реверсивни тръби, ние съответно взимаме по-евтин газ и пак разпределяме нагоре. Никъде нямам слабост в позицията, никъде. Официално, писмо веднага до Шефкович. Включително, госпожа Бъчварова, да ми се подготви едно за Доналд Туск, за Съвет. Това е, защото Доналд беше човекът, който е моторът на общия енергиен съюз. Ние им даваме огромната възможност вместо всички държави поотделно да се събираме, Европейската комисия плаща за този хъб, правим на Варна разпределителния център по енергийния съюз и сме номер едно диверсифициращи Европа, изпълваме със съдържание. Руснаците да си докарат „Южен поток“, ние нямаме ангажимент към тръбата до нашите граници, да си я построят, ще им съдействаме, и от там си взимаме газта, не ние, не България, а Европейската комисия я разпределя, общия енергиен съюз.
Господин Калфин, къде намирате слабост?
ИВАЙЛО КАЛФИН: Не намирам в този план слабост.
БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря. Европейски, с мащаб. Тогава ние ще си покараме тръби. Няма да ни говорят кои фирми, защо, как, корупция, дали е три, пет, колко милиарда, няма значение. Европа си инвестира и си правим диверсификация. Прекрасно. Това не знам защо да не се приеме. Защото това което господин Калфин казва…, имаше един пощальон в по-предишното правителство, но там пощальоните бяха на ниво министър и вие сам се убедихте като ходихме в Брюксел по срещите господин Калфин, че просто онези хора поради липса на достъп на тези министри не знаеха дори проблемите. Виждате, че сега за първи път проблемът "Южен поток“ в детайлите му Дончев вчера и ние като бяхме с Вас ги поставихме в Брюксел. Те не ги познаваха хората. Всъщност ние в момента сме пак в едно менгеме, ако не издаваме разрешителни влизаме в наказателни процедури, ако издаде – защо сме ги издали, след като Стойнев е дал пълномощно, че по „Южен поток“ само Брюксел се занимава. Това пише в пълномощното. Това все едно преотстъпваш твоето министерство на Лукарски и след това започваш да си подписваш горе. Вече ти си му дал тези права, не можеш да си подписваш. Аз съжалявам, че трябва толкова дилетантски неща и такава наглост да изляза и да говорят след това, вместо да си мълчат, никой не ги закача, ние сега да се опитаме да оправяме ситуацията.
Според мен това е едно прекрасно предложение, то устройства всички страни, защото е много чисто – няма корупция, няма проблеми, няма да ходи в Турция, Гърция, Македония да има проблем, идва си тук, взима го Европейската комисия, ето ви Трети енергиен пакет, по нашите тръби мога да возят всички доставчици, които дойдат от света, не само трети или четвърти, всички, защото са на Европейската комисия. Веднага трябва да ни дадат отговор. Искаме отговор по въпроса, защото иначе започваме да подписваме разрешителните. Утре ще стане като с „Белене“ – на арбитраж и България плаща, не плаща друг. Или да ни напишат, Дончев, „не“. Да ни кажат „не“ на базата на пълномощното, което господин Стойнев е предоставил. Да ни кажат „не“, за да може след това фактурата, ако трябва да се плаща, да я препратим към упълномощения, а не да остане пак при упълномощителя.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Господин премиер, ще бъде изпълнено.
Един коментар от моя страна, с който може би ще мерим ситуацията след месец-два или след три. Ако политическият приоритет на европейско ниво е Съюзът да е по-интегриран, по-координиран и да е в състояние да взема общи решения по отношение на подобни критични проблеми. Ако политическият приоритет е енергиен съюз настоящата ситуация, включително реакцията по отношение на това предложение е тест доколко сме готови за първото и за второто. Благодаря.
БОЙКО БОРИСОВ: Да, защото само за тези които не знаят, да им кажа, Турция не е транзитьор, Турция плаща газта на границата и става собственик и оттам я препродава вече на другите. Ние предлагаме същото, на границата Европейската комисия да стане собственик и оттам да я продаде на всички, които сме по трасето в тази част на Европа.
Къде Лукарски виждаш проблема?
БОЖИДАР ЛУКАРСКИ: Няма проблем. Даже ние сме по-либерални, защото в крайна сметка предлагаме не ние да сме комисионера, както е Турция, а Европейският съюз да свърши тази работа. Ние предоставяме просто територия.
БОЙКО БОРИСОВ: Защото те са обявили общия енергиен съюз, към който ние всички в предизборните кампании казахме, че България трябва да се присъедини. Ние им даваме сега прекрасна възможност да покажем на практика това, което е. И ако е живот и здраве, аз това на канцлера Меркел ще го сложа на масата, ето предлагам пълна независимост. Нещо повече, после ние може да продаваме и на Украйна в един момент ако Украйна има проблем и имат криза, ние ще им даваме, така както сега минава през Украйна нашата тръба.
Госпожа Петкова!
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря, господин премиер. Аз в контекста на това, което казахте и Вие, и вицепремиерът Дончев само да припомня, че през месец септември министър Щонов е подготвил едно писмо до Комисията, с което отправя молба за повече подробности по отношение точно на тези подготвителни дейности, които са свързани с проекта и по-скоро е попитал кои дейности могат да се считат за подготвителни, така че да бъдат изпълнявани на практика. На това писмо отговор все още нямаме. Ако считате за удачно да подготвим едно напомнително писмо до комисията, тъй като нямаме отговор.
ИВАЙЛО КАЛФИН: Господин премиер, няма юридическа стойност това пълномощно. То е само политическо, което е едно от безобразията на правителството на Орешарски, вместо да си води преговорите, да отиде да натовари някой. Предишният комисар десет пъти беше заявил, че той няма интерес към „Южен поток“, това не е приоритетен проект, не го смята за важна задача, а ние му казваме – ти преговаряй. Това няма юридическа стойност. Това, което има юридическа стойност, е нашето споразумение с Русия, те по него ще ни съдят, не по Шефчович какво казва.
БОЙКО БОРИСОВ: Там не пише, че имаме право да предоставим на друг да взима отношение по този договор.
МЕГЛЕНА КУНЕВА: Аз искам да предложа нещо. Господин премиер, колеги, в момента огромна надежда се възлага на този План Юнкер със свежа възможност за инвестиции и се търси фокус на Плана Юнкер.
Аз предлагам да бъдем по-активни в това отношение, една от точките, по които този план се очаква да напредне е точно енергетика. Ние можем да се съберем не само България, но България, Гърция и още няколко страни, които имат явен интерес, и да направим, ние трябва да се обединяваме и по интереси вътре страните в Европейския съюз.
БОЙКО БОРИСОВ: Интересът е наш, защото това хранилище ние можем на Варна да си направим там, където излизат тръбите, Европейската комисия да финансира по Плана Юнкер хранилище за втечнен газ, там да го втечняваме, там да се пълни, оттук да се дистрибутира. Това не е интерес на Турция и Гърция и някой друг. Ние имаме интерес и затова не бива да ги оставяме, докато не го решим този проблем. Наш е интересът, на Европейския съюз.
МЕГЛЕНА КУНЕВА: Ние можем да го предложим като наш проект и да привлечем други страни, които да ни подкрепят. Трябва да се направи такава дипломация.
БОЙКО БОРИСОВ: И оттук си тръгва „Набуко“, това, за което ние ратифицирахме „Набуко“ в парламента, ние България харчехме вноски по „Набуко“ да издържаме чиновници. И изведнъж, приключил. Хайде сега приключва и „Южен поток“, ще ходим на долната срана. Не може такова нещо. На „Набуко“ аз съм му бил моторът. Искам да се възобнови и през този хъб можем да го направим, неотстъпно.
МЕГЛЕНА КУНЕВА: Това тогава може да е приоритет на България за Плана Юнкер.
БОЙКО БОРИСОВ: Госпожа Петкова!
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря, господин премиер. По отношение на пълномощното, което е дадено от министър Стойнев, като анализирахме нещата, които видяхме и документите, оказа се, че съгласно Договора за функциониране на Европейския съюз няма пречка съответна държава членка или държави членки да предоставят своите правомощия на Европейския съюз той да преговаря от тяхно име, тъй като все пак става въпрос за интересите на общността. Така че от правна гледна точка не би следвало да има проблем.
БОЙКО БОРИСОВ: Добре, но на базата на това пълномощно ние сме ги попитали преди четири месеца как да процедираме по тази тема. След като сме им дали това право, те са длъжни да ни дадат отговор. Хайде седмица-две, месец, ако са толкова ангажирани, но сега ние изпадаме в безтегловност. Това поискайте, след като го има като право.
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Затова смятам, че е важно да кажем това, че ние сме упълномощили комисията, да това е факт, но след това сме отправили запитване точно в тази връзка, не сме получили отговор. А за нас е риск съгласно междуправителственото споразумение между България и Русия, тъй като България е поела ангажимент да подкрепя проекта и всяко наше действие, което всъщност възпрепятства проекта може да бъде използвано от руската страна като някакъв аргумент за това да ни съдят за нещо. Така че нашата задача и нашата роля е ние да казваме - да, ние подкрепяме, търсим варианти в рамките на европейските правила обаче.
БОЙКО БОРИСОВ: Ние това казваме. В случая искаме Европейската комисия само да ни отговори с „да“ или с „не“, може или не може. И четири месеца не ни отговаря. Това искаме, само да ни кажат. Ние сме дисциплинирани.
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Да, писмото да е в тази връзка: упълномощили сме ви, попитали сме ви, нямаме отговор, кажете ни какво да правим.
БОЙКО БОРИСОВ: И предлагаме вариант прекрасен за Европейската комисия и за цяла Европа, този хъб вместо в Турция да бъде в България. Прекрасна идея.
Tweet |
|