EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

€6,7 млрд. за транспортни проекти + 3 български

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

€6,7 млрд. за транспортни проекти + 3 български

mail09:01 | 20.06.2016прегледи 1923 коментарикоментари 0


Три транспортни проекта в България са предложени за финансиране по т. нар. Механизъм за свързване на Европа. В съобщението от Европейската комисия се посочва, че те са на стойност от близо 154 милиона евро.

От 10 предложени от България проекта, до момента според Еврокомисията 3 отговарят на критериите за финансиране по този механизъм, който цели да подобри инфраструктурните транспортни връзки между съседните държави в Съюза. Като една от по-бедните и наваксващи членки страната страната ни ще поеме от своя бюджет само 15 на сто от разходите за проектите, а останалото ще плаща Брюксел.

Най-много пари са предвидени за модернизацията на ж.п. линията Костенец-Септември – над 151,5 милиона евро. Другите 2 проекта са част от основната трансевропейска транспортна мрежа и засягат подобряване информационните системи по речните водни пътища за 326 хиляди евро и проекти за технологична модернизация във въздухоплаването за 2,175 млн. евро.

Предложеното решение за финансиране трябва да бъде официално одобрено от Координационен комитет, който ще заседава на 8 юли.

Ето цяото съобщение на Европейската комисия за всички одобрени проекти:

Европейската комисия изпълнява решително основния приоритет на председателя Юнкер за създаване на работни места и стимулиране на растежа в Европейския съюз, като обявява списък със 195 транспортни проекта, които ще получат финансиране от близо 6,7 милиарда евро по Механизма за свързване на Европа (МСЕ). Благодарение на тази инвестиция се очаква да бъде привлечено допълнително публично и частно финансиране на обща стойност от 9,6 млрд. евро. Избраните проекти ще допринесат за цифровизацията и декарбонизацията на транспорта, в съответствие с по-широката политическа програма на Комисията. Държавите членки, отговарящи на условията на Кохезионния фонд, получиха почти 85 % от финансирането, което ще помогне за преодоляване на инфраструктурните различия в целия ЕС.

Заместник-председателят на Комисията Юрки Катайнен, който отговаря за работните места, растежа, инвестициите и конкурентоспособността, заяви: „Доволен съм, че Комисията отново дава голям принос към инвестициите в транспортния сектор, което ще доведе до повече работни места и ще създаде икономически растеж в Европа.Бих желал също да използвам тази възможност, за да насърча всички потенциални организатори на проекти да проучат възможностите за инвестиции съгласно Плана за инвестиции за Европа и по-специално новосъздадения Европейски портал за инвестиционни проекти (ЕПИП), който дава видимост в целия свят на проектите в областта на транспорта.“

Европейският комисар по въпросите на транспорта Виолета Булц заяви: „С 9,6 млрд. евро общи инвестиции до 2030 г. могат да бъдат създадени 100 000 работни места в европейската икономика. Проектите ще направят Европейската инфраструктура по-безопасна, по-устойчива и по-ефикасна за пътниците и предприятията. За мен е удоволствие да науча, че регионът на Западните Балкани също ще получи финансиране, което ще доближи неговата транспортна инфраструктура до тази на ЕС.“

Избраните проекти са предимно за обекти, които са част от основната трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T). Сред тях са водещи инициативи като рехабилитацията на железопътния участък Brasov – Sighisoara в Румъния, железопътната връзка Aveiro – Vilar – Formoso в Португалия, строежа на железопътна линия със стандартно междурелсие по коридора Rail Baltic, изпълнението напрограмата за разгръщане на SESAR и модернизирането на железопътната линия E30 (частта Zabrze – Katowice – Krakow) в Полша.

След старта през ноември 2015 г. по втората покана за предложения по МСЕ бяха получени 406 предложения за проекти, отговарящи на условията. Поисканото финансиране от ЕС в размер на 12,49 млрд. евро доста надвишаваше наличните средства. Това даде възможност на Комисията да избере проектите с най-голяма европейска добавена стойност, като в същото време гарантира балансирано разпределение от гледна точка на местоположението и видовете транспорт. 5,6 млрд. евро бяха заделени за държавите членки, отговарящи на условията на Кохезионния фонд. Приносът към осъществяването на други приоритети на Комисията, напримеренергийния съюз или цифровия единен пазар, също бе взет предвид по време на подбора.

Финансовото участие на ЕС е под формата на безвъзмездни средства, с които в зависимост от вида на проектите ще се финансират между 20% и 50 % от допустимите разходи по тях. По отношение на проектите, внесени по поканата на Кохезионния фонд, максималното съфинансиране може да достигне до 85 % от допустимите разходи. 

Следващи стъпки

Предложеното решение за финансиране трябва да бъде официално одобрено от Координационния комитет по Механизма за свързване на Европа, който ще заседава на 8 юли 2016 г. Очаква се Комисията да приеме решението в края на юли 2016 г. След това отделните споразумения за отпускане на безвъзмездни средства ще бъдат подготвени от Изпълнителната агенция за иновации и мрежи (INEA) и ще бъдат сключени с получателите на средствата през втората половина на 2016 г. 

Контекст

В рамките на Механизма за свързване на Европа от бюджета на ЕС за 2014 — 2020 г. ще бъдат предоставени на разположение24,05 млрд. евро за съфинансиране на проекти за обекти от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) в страните от ЕС. От тази сума 11,305 млрд. евро ще са за проекти в държави членки, които отговарят на условията за финансиране от Кохезионния фонд. Вгодишни и многогодишни работни програми се посочват приоритетите и общият размер на финансовата подкрепа по всеки от тези приоритети през дадена година. 2014 г. е първата програмна година за МСЕ. Заедно с Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ) и Европейските структурни и инвестиционни фондове МСЕ ще играе основна роля за преодоляване на недостига на инвестиции в Европа, което е един от водещите приоритети на Комисията. 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg