EUR 1.9558
USD 1.8021
CHF 2.0851
GBP 2.3475
CNY 2.5335
you tube
mobile version

≈ 19 млрд.лв. до 2020 за пътища

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

≈ 19 млрд.лв. до 2020 за пътища

mail12:20 | 16.05.2016прегледи 1730 коментарикоментари 0


Правителството актуализира Стратегията за развитие на пътната инфраструктура и Средносрочната оперативна програма за изпълнението й, подготвена от МРРБ. Необходимостта от актуализацията е с оглед приетия през април от Народното събрание ЗИД на Закона за пътищата. С него се предвижда прекратяване дейността на Държавно предприятие „Национална компания Стратегически инфраструктурни проекти“, като всички дейности във връзка с автомагистралите ,,Хемус“, „Струма“ и „Черно море“ преминават към Агенция „Пътна инфраструктура“. В актуализираната стратегия се предлага актуализиране на информацията по отношение на завършените обекти, финансирани през програмен период 2007-2013 г., и новите обекти, които ще бъдат финансирани през новия програмен период. Освен списък с приоритетни проекти, финансов план и програми за развитие на транспортната инфраструктура, Стратегията съдържа анализ на състоянието на републиканската и общинска пътна мрежа, общата дължина, амортизационно състояние, състоянието на пътните съоръжения, статистика и прогноза за трафика и интензивност на движението. Тя набелязва и нужните законови промени, които да са в съответствие с увеличения брой на моторните превозни средства, тяхната товароносимост, както и нарасналия транзитен трафик след приемането ни в ЕС. Основните цели на Стратегията са развитие на устойчива пътна инфраструктура; интегрирането й в европейската транспортна система; постигане на висока безопасност и ефективно управление на пътния сектор. Документът е ключов за развитието на пътната инфраструктура в България през настоящия програмен период на ЕС, за ускоряване на регионалното сближаване, устойчиво развитие на икономиката и подобряване на състоянието на околната среда.

Три сценария за пътищата у нас се разработва в Стратегията за периода 2016-2020 година.  Първият сценарий е определен като “устойчив” и трябва да доведе до максимални икономически ползи. Необходимите средства за неговото изпълнение възлизат на 19,49 млрд. лева. Той предвижда рехабилитация и развитие на цялата пътна мрежа, включително Втори и Трети клас и общинските пътища. Процентът на пътната мрежа в устойчиво състояние би се увеличил от 66% на 92% за републиканските и от 35% до 86% при общинските пътища, както и изграждането на трасетата от международните транспортни коридори. При този сценарий за изцяло нови пътища са нужни 9 млрд. лв. Вторият сценарий  предлага запазване на текущото състояние на пътищата. При него устойчивостта на пътната мрежа ще остане 65% за републиканската и 35% за общинската пътна мрежа, също така е предвидено изграждане на пътните трасета от международните транспортни коридори. При този вариант е предвидено разходването на общо 12,56 млрд. лв. до 2022 г., от които 6,2 млрд. лв. за нови пътища. Третият сценарий е за 9,19 млрд. лв., които ще отидат за пътища в следващите осем години. Той е определен като сценарий на “фискални ограничения”. При него са предвидени за нови пътища само 2,4 млрд. лв. Авторите на Стратегията са изложили и доводи в подкрепа на най-скъпия вариант. “Трябва да се отбележи, че инвестициите в съхранение състоянието (рехабилитация и поддръжка) на пътната мрежа през следващите години, биха имали дългосрочни икономически ползи. В сравнение със сегашните разходи, първият сценарий ще увеличи настоящата стойност на разходите в пътна инфраструктура с около 1.5 милиарда лева, но ще намали настоящата стойност на разходите на ползвателите с около 17 милиарда лева (за 20 годишен период). И така, съотношението разходи-ползи е 11, което означава, че за всеки вложен лев в рехабилитация и поддръжка, ползвателите на пътищата ще спестяват 11 лева. При втория и третия сценарии съотношението разходи-ползи е 6, или за всеки вложен лев в рехабилитация и поддръжка, ползвателите ще спестяват 6 лева Това ще намали разходите на бизнеса и ще спомогне за увеличаване на търговските потоци в национален и международен мащаб. Други важни ползи от постигане на устойчива пътна мрежа са подобрение на пътната безопасност, подобряване социалното положение на хората и намаляване на емисиите на въглероден диоксид” пише в Стратегията. “Реализирането на който и да е от сценариите ще изисква сериозни усилия от страна на правителството за осигуряването и адекватното разпределение на човешки и финансови ресурси. Последните ще трябва да включват Европейски безвъзмездни помощи, приходи от данъци и такси за използване на пътищата и заемни средства”, гласи друг момент от документа. От Стратегията става ясно, че освен средства по Оперативна програма “Транспорт”, ще се търсят и средства по друга от европрограмите – “Региони в растеж” 2014-2020, от която да се отпуснат пари за третокласни пътища. Стратегията за пореден път потвърждава, че България, обаче, може да разчита на европейски пари единствено за довършване на магистрала “Струма” в района на Кресна, както и евентуално на магистралата между Калотина и София. Стратегията предвижда въвеждането на електронно отчитане на движение по пътищата от следващата година. От стратегическия документ става ясно, че без въвеждането на тол-системата, управляващите биха имали проблем при финансиране дори и на най-скромния сценарий за развитие на републиканската инфраструктура до 2022 г.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg