Платформата #soSofia стартира кампанията “Символът на
квартала”, в която гражданите на 12 от емблематичните софийски квартали ще
номинират и избират своите отличителни културни емблеми.
Жителите на Младост,
Люлин, Надежда, Дружба, Гео Милев, Хаджи Димитър, Банишора, Иван Вазов,
Лозенец, Красно село, Овча Купел и Княжево ще бъдат поканени в социалните мрежи
да споделят своите предложения, спомени, снимки, разкази от това място в техния
квартал, което за тях пази духа на квартала и е важен символ на неговата история и
идентичност.
С участие на местната общност и експертно жури, всеки от кварталите ще
определи своя символ — победител, който ще оживее в дизайнерски сувенир,
туристически маршрут в печатен и дигитален формат, както и изложба с
художествени интерпретации на студентите от Национална художествена академия
за празника на София.
С динамичното развитие и урбанизиране на София, предизвикателството пред града е не
само да съхрани културното си наследство, но и да го направи припознато, достъпно и
значимо за жителите на различните квартали.
Често ценни исторически и културни
символи извън центъра остават недооценени или непознати, което води до липса на
усещане за идентичност и принадлежност към местната общност. А да споделяш култура
и принадлежиш към общност, е основна предпоставка за доброто качество на живот в
градовете.
Вече 10 години независимата онлайн платформа търси и популяризира
символите на столицата, които са #soSofia, а инициативата тази година включва в
диалога и гражданите на някои от най-знаковите квартали.
Кампания стартира на 02.04.2025 г. в популярни групи в социалните мрежи на кварталите
Младост, Люлин, Надежда, Дружба, Гео Милев, Хаджи Димитър, Банишора, Иван Вазов,
Лозенец, Красно село, Княжево и Овча Купел.
Всеки гражданин е свободен да предложи
своя фаворит, който смята за най-емблематичното място в неговия квартал — било то
парк, пазар, паметник, читалище, място за срещи или градинка — важното е да пази и
развива общата история, памет и култура.
Компетентно жури от културни експерти ще
прегледа всички граждански предложения, събрани в онлайн дискусията, за да селектира
по 3 символа за всеки от кварталите.
Журито в състав д-р Венета Ханджийска, директор на Регионален исторически музей,
Антон Пенев, директор на ОП Туризъм, Ивелина Кючукова, директор на ОКИ Красно село,
и Диди Спасова, експерт Връзки с обществеността към Национална художествена
академия ще избере общо 36 символа от 12-те квартала, които ще бъдат професионално
заснети от фотографа Иван Шишиев (Етюд-и-те на София), а и историята им ще оживее
от перото на Виктор Топалов от Бохемска София.
Представянето на символите ще бъде
на #sosofia.com, където всички граждани ще могат да се запознаят подробно с
фаворитите и да гласуват онлайн за по 1 победител от всеки от кварталите.
В края на кампанията #soSofia символите на квартала от Младост, Люлин, Надежда,
Дружба, Гео Милев, Хаджи Димитър, Банишора, Иван Вазов, Лозенец, Красно село,
Овча Купел и Княжево ще се превърнат в интерактивен маршрут на sosofia.com и
печатна карта, създадена в партньорство в Visit Sofia, които ще популяризират маршрути
извън центъра на жителите и посетителите на София.
12-те символа ще намерят своята
твочерска интерпретация и в серия от дизайнерски сувенири и информационен архив,
които да спомогнат за утвърждаване на квартална идентичност. Част от инициативата е и
създаването на изложба с произведения на студенти от Националната художествена
академия (НХА), които ще интерпретират символите на кварталите чрез съвременни
художествени похвати. Творбите на младите артисти ще бъдат представени на 17
септември – Денят на София, в ОКИ Красно село.
Проектът “#soSofia символът на квартала” се реализира с подкрепата на Програма
Култура на Столична община, в партньорство с Visit Sofia, Национална художествена
академия и Общински културен институт Красно село.
Инициативата цели да подпомогне
децентрализацията на културата и туризма и да подпомогне столичните райони в
усилията им за изграждане на активни общности, и запазване и утвърждаване на
споделената квартална история, култура и идентичност.